Voi Taivahan merkit!

Me ihmiset olemme monesti aika taipuvaisia odottelemaan ja etsimään erilaisia merkkejä. Kun elämässä on kiperä tai vaikea tilanne, joka pitäisi ratkaista tai selvittää, saatamme jäädä paikoillemme odottelemaan jonkinlaista merkkiä, jotta osaisimme mennä ”oikeaan suuntaan”. Sikälihän siinä ei mielestäni ole mitään pahaa tai väärää, jos se on järjellä varusteltua odottelemista. Olen itsekin odotellut merkkejä Taivaasta, jotta olen uskaltanut edetä asioissani. Yhden asian olen kuitenkin vuosien mittaan, niin sanotusti, pannut merkille. On olemassa viisasta odottelua ja sitten on sitä odottelua, jonka luokittelen jonkinlaiseksi elämän tuhlaukseksi.

On erittäin ymmärrettävää, jos olet saanut parisuhteiden osalta kokea haavoja ja menetyksiä, eikä ole enää oikein uskallusta edetä uuteen rakkauteen. Voi olla, että pysyttelet kotonasi ja odottelet, että sinulle tuodaan Elämäsi puoliso kotiin kuljetettuna. Voi näin tietenkin joillekin käydä mutta sen minä olen oppinut, että elämän kasvuun liittyy kipeätkin tapahtumat ja jos annamme niiden estää eteenpäin menomme ja syödä rohkeutemme, niin usein vain jäämme vaille sitä mitä sydämemme halajaa.   

Minulle uuteen suhteeseen uskaltautumiseen tarvittava lopullinen merkki oli siinä, kun useiden treffeillä käyntien jälkeen olin pitänyt tiukasti ”rimani korkealla” ja kun sitten kuvioihin astui mies, joka ensitreffien aikana rohkeni rehellisesti ja avoimesti kertoa minulle hyvin aroista asioistaan ja epäonnistumisistaan ja näin toimien hän teki minulle selväksi, ettei olisi suinkaan täydellinen mies. Tosin siinä hetkessä tuli tunne, että tässäpä on minulle täydellisesti sopiva mies. Siinä oli mulle merkkiä kerrakseen!

 Monet unohtavat sen kuuluisan ”oman osuuden” asioiden etenemiseen. Ollaan jo niin merkkien pauloissa, ettei uskalleta tehdä oikein mitään ilman Taivaallista merkkiä.  Tiedän valitettavan paljon tällaisia ihmisiä.  Olen surullinen heidän puolestaan, koska näen monien antavan vuosien tai vuosikymmenten valuvan hukkaan odottelulla ja sillä, ettei uskalleta elää elämää täysin sydämin. Tämä elämämme kun on niin pirskatin lyhyt ja kun he sitten itse huomaavat sen, niin heidän seuranaan on usein katkeran kirpeä vellilautanen, joka ei meinaa mennä kurkusta alas sitten millään. Ne merkit kun mielestäni voivat olla siinä silmien edessä mutta saattaa olla, että olet sokeutunut niitä näkemään tai et vain halua katsoa totuutta silmiin.

Eräskin yrittäjä sanoi minulle taannoin, että odottaa Jumalan merkkiä, jotta saa luvan lopettaa yrityksensä toiminnan. Firma ei ollut tuottanut muuta kuin velkaa jo yli puoli vuotta mutta tämä ei ollut vielä tarpeeksi selvä merkki, jotta hän voisi jo pistää lapun luukulle. Tai eräs, joka oli rukoillut vuosien ajan kipeän avioliittonsa puolesta, että Jumala puuttuisi asiaan. Kun hän sairastui vakavasti ei puolisolta löytynyt myötätuntoa tai rakkautta hoivata häntä, vaan hän jätti tämän hoitamisen täysin muille. Silti sairastunut puoliso vielä odottaa merkkiä, joka kertoisi miten edetä avioliittonsa suhteen, jota ei enää vuosiin ole ollut kuin paperilla.  Moni on myös kertonut, ettei uskalla hakeutua töihin tai opiskelemaan, jos ei ensin saa jonkinlaista merkkiä. Olisikohan siinä merkkiä kerrakseen, jos töitä tai opintopaikkaa hakiessasi sinulle avautuu ovi kyseiseen paikkaan? Onhan kuitenkin niin, ettei tänä päivänä ole itsestäänselvyys saada työ- tai opiskelupaikkaa.

Ja jos sitten elämääsi tulee tapahtuma, jossa huomaat, että luulemasi merkki vie sinut tilanteeseen, josta haluat irti, saatat ajatella, että sinä epäonnistuit merkkien tulkitsemisessa. Voisiko kuitenkin olla niin, että tämän tapahtuman tarkoitus tai opetus olikin jokin muu, kuin mitä osasit odottaa tai ajatella? Kenties juuri se minkä ajattelit olevan epäonnistunein valintasi tai tiesi, onkin kasvattanut sinua enemmän kuin mitkään oppikirjat tai neuvot. Saattaa nimittäin olla niin, että emme aina näe ja ymmärrä elämämme kokonaiskuvaa, tai sen seurauksia ja vaikutuksia toisiin ihmisiin, joita lähes päivittäin kohtaamme. Voihan olla niin, että tänään sinä olet saattanut toimia toiselle merkkinä, jota hän on pitkään kaivannut.

Taivahan merkit



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaksi astiaa

Kolikon toinen puoli

Kiiltokuvatyttö