Naisen nahoissa

Millaista on olla naisen nahoissa? Luin vastikään aiheesta kirjan: Vain tytär (Sarita Skanges). Kirja kertoi tytön elämästä ja asemasta Intiassa. Tarina on todellinen selviytymistarina siitä, miten tyttö selviytyi julman kohtelun jälkeen vapaaseen ja tasapainoiseen elämään.
Minulla on omanlaiset kokemukset tytön ja naisen elämästä. Kokemukset, jotka ovat syntyneet tähän astisen elämäni pohjalta. Naisten asema täällä Suomessa on toki parempi kuin Intiassa mutta jotain samankaltaisuutta koin kirjan tytön elämässä.

Lapsena minua kasvatettiin siihen, että tyttönä tehtäväni on huolehtia lapsista, kodista, käydä töissä ja pitää mieheni tyytyväisenä. Oli tärkeää oppia olemaan myös nöyrä ja asettaa toisten tarpeet etusijalle. Ulkoiset paineet olivat myös kovat. Piti näyttää hyvältä ja huolehtia, ettei luiden päälle kasaantuisi liiaksi läskiä. Koska yläluokkaan eivät vanhempanikaan yltäneet, niin koulutus odotukset eivät minun suhteen olleet kovin korkeat, riitti että hankkisin jonkinlaisen ammatin, etten jäisi yhteiskunnan elätiksi.

 Kaiken sen lisäksi jouduin kokemaan, kovimman kautta, että minun tehtävänäni tyttönä ja naisena oli tyydyttää miesten seksuaalisia haluja ja mielitekoja.  Nahoissani tunsin myös sen, että henkinen ja fyysinen väkivalta saattoi kuulua naisen elämään monin eritavoin. 
Yksinhuoltajana ollessani ymmärsin, että minä olin äitinä päävastuussa lapseni hyvinvoinnista ja kasvatuksesta. Kodin ulkopuolelta tuli arvosteluja siitä, kuinka epäonnistunut vaimona, äitinä ja naisena olin, kun tähän tilanteeseen olin itseni päästänyt.

Kirjan tyttö sai elämäänsä ihmisiä, joiden tuella hän selviytyi ja sai itsetuntonsa takaisin. Tuskin kirjoittaisin tätä tekstiä jos en itse olisi myös saanut matkalleni ihmisiä, jotka rohkaisivat, kannustivat, nostattivat, suojelivat, tukivat ja vahvistivat minua. Itsetuntoni parani ja sain voimaa sanoa sanottavani ja tehdä asioita, joista olin vain unelmoinut. Minua ei enää määritellyt menneisyys, kasvatusopit, lokeroinnit tai sukupuoleni.  

Kaikenlaisten kokemustemme myötä, olivatpa ne sitten hyviä tai huonoja, tärkeintä minusta on ottaa niistä se oppi, jolla saat voimaa kasvaa omaksi itseksesi. Joskus, tarpeen niin vaatiessa, saatat joutua irtautumaan erilaisista muoteista tai lokeroista ja luomaan nahkasi uudestaan mutta uskaliaammat meistä löytävät sen myötä oman uskomattoman persoonansa!


Nahan luontia





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaksi astiaa

Kiiltokuvatyttö

Sika