Hyvän kiertolahja

Muistatko sen tunteen kun olet saanut jotain hyvää ilman että olisit sitä odottanut tai ansainnut?  Oletko saanut kokea tälläistä hyvää? Jokaisen pitäisi saada kokea tälläinen lahja, sillä sen saatuasi muistat sen kyllä elämäsi ajan ja usein se johtaa siihen, että haluat itsekin olla antamassa samanlaisen kokemuksen jollekin toiselle. 

 Näin joulun alla tämä hyvän kierto nousee esille monelta taholta mutta en puhu nyt vain yhden juhlapyhän aiheuttamasta antamisen iloista. Kysymys on koko elämän mittaisesta asennemuutoksesta. Siitä, että oppisimme, siinä missä nyt kulloinkin matkaamme, olemaan sydän ja silmät auki ja valmiina tekemään sen pienen tehtävän, minkä juuri tänään eteemme saamme. Usein se tarkoittaa valtavirrasta esiin tulemista tai mukavuusvyöhykkeeltämme pois hyppäämistä.

Minä olen ollut hyvin onnekas, sillä olen saanut kokea näitä hyvän kiertolahjan kokemuksia useita. 
Eräs niistä tuli yllättäen kotiovelleni. Olin haaveillut joskus opettelevani vispipuuron tekemisen, koska kaipasin saada maistaa lapsuuteni herkkua. Olin tämän joskus ystävälleni maininnut ja hän teki jotain sellaista mitä en osannut yhtään odottaa. Hän tuli pienten lastensa kanssa eräänä päivänä kotiini puuroaineiden kanssa ja rupesi valmistamaan sitä minulle. 

Ehkä tämä kuulostaa pikku jutulta sinusta (sitä se ei varmastikaan ollut pikkulasten kanssa kotonani touhuavalle ystävälleni) mutta tuona päivänä sairasvuoteella ollessani olin väsyneenä miettinyt miten jaksaisin laittaa syötävää perheelleni.  Siinä, silkkisen pehmeää vispipuuroa syödessäni, silmäni kostuivat siitä onnellisuuden ja kiitollisuuden tunteesta, että  juuri minä olin tänään saanut osakseni ansaitsematonta hyvää.

Ja tiedän, että minäkin saan vielä tilaisuuden kierrättää hyvän lahjan eteenpäin. Kunhan vain kävelisin silmät ja sydän auki ja olisin valmis tarttumaan "kauhaan".




Hyvän kiertolahja




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kaksi astiaa

Kolikon toinen puoli

Kiiltokuvatyttö